تاثیر نگارگری بر سفال دوره صفویه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
- نویسنده مرضیه علیپورشانجانی
- استاد راهنما مهدی حسینی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
سفالینه های ایران ارتباط بسیار نزدیکی با زندگی مردم داشته و به دلیل تنوع شکل در تمام زمینه های مختلف کاربرد نامحدودی یافته اند و از لحاظ زیبایی شناختی نیز حائز اهمیت هستند و به عنوان سندی فراگیر از هنر دوره های مختلف ایران محسوب می شوند. به همین دلیل این پژوهش به مطالعه نقوش آثار سفالی که در دوره صفویه طراحی شده اند از منظر نگاره های مکتب تبریز و اصفهان پرداخته است. در این تحقیق، محصولات سفالین قرون 10 - 12 هجری بررسی و ویژگی های بارز نگارگری مکتب تبریز و اصفهان و تاثیر آنها بر روند طراحی سایر آثار تجسمی به ویژه سفالینه ها مطالعه شده است و در ادامه تعدادی از محصولات سفالی بر اساس موضوعات حاکم بر نگارگری دوره صفویه مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته اند. هدف این تحقیق، بررسی انعکاس تحولات موجود در نگارگری دوران صفویه و بازتاب آن بر سفالینه های همین دوره می باشد. نتایج حاصل از بررسی های توصیفی ـ تحلیلی بر اطلاعات گردآوری شده از منابع کتابخانه ای، وب سایت های موزه های جهان و مجموعه های خصوصی و تحقیقات میدانی نشان می دهد که تغییرات ایجاد شده در هر یک از مکاتب نگارگری عصر صفوی، تحولات منحصر به فردی را در طراحی سفالینه های این دوره داشته و قلمرو تزیینات آنها را تحت تاثیر قرار داده اند. کمال الدین بهزاد و رضاعباسی به عنوان تاثیرگذارترین افراد مکتب نگارگری تبریز و اصفهان و همچنین گسترش روابط ایران با سایر ملل موجب تغییرات تکنیکی و مفهومی در اجرای نقوش آثار سفالین بوده اند.
منابع مشابه
بررسی ساختار و زوایای دید باغایرانی در نگارگری باغی و قالیهای باغی دوره صفویه
باغ ایرانی یکی از موضوعات تصویری رایج در حوزه نگارگری و قالی است. گونههای مختلف هنر ایرانی بعد از اسلام توجه خاصی به بازنمایی باغ داشتهاند. پژوهش حاضر بر آن است که باغایرانی و ساختار باغسازی دوره صفوی را در دو حوزة تصویری قالی و نگارگری مورد مطالعه قرار دهد. لذا این پژوهش به بررسی تطبیقی ترکیببندی و زوایای دید در قالیهایباغی و نقاشی دوره صفویه و ارتباط آنها با یکدیگر میپردازد تا از این ...
متن کاملهنر نگارگری و نقاشی دوره آلجلایر و تأثیر آن بر شکلگیری مکتب نگارگری هرات دوره تیموریان
هنر نگارگری و نقاشی دوره آلجلایر را بایستی در تداوم سبک رایج دوره ایلخانی(مکتب تبریز) مورد بررسی قرار داد. مهمترین تأثیری که از دوره ایلخانی به جا ماند و در دوره آلجلایرصیقل داده شد؛ سبک هنر نقاشی چینی بود. در این مقاله بر آنیم با روش تاریخی و رویکردی توصیفی ـ تحلیلی به بررسی هنر نگارگری و نقاشی این دوره و سهم آن در شکلگیری مکتب نگارگری هرات دوره تیموریان بپردازیم. یافتهها حاکی از آن است که...
متن کاملمطالعۀ تطبیقی سفال کوباچۀ ایران (صفویه) و سفال ایزنیک ترکیه (عثمانی)
شباهت سفالینههای کوباچۀ تبریز دورۀ صفویه با سفالینۀ ایزنیک ترکیه در دورۀ عثمانی این سؤال را پدید میآورد که علل تشابه این دو گونه سفالینه چه بوده و کدامیک بر دیگری تأثیر گذاشته است؟ شیوۀ ساخت این ظروف، تزئینات ظروف سفالی ایران و ایزنیک و رنگهای مشترک، حکایت از تأثیر متقابل آنها در دورههای زمانی خاص دارد. هدف تحقیق، شناسایی نمونههای مشابه در ایران و ترکیه و بررسی علل احتمالی تأثیرپذیری این...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای کاربردی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023